Strategische samenwerking

De samenwerking heeft als doel de versterking van de positie van vrouwen, verbetering van de landbouw en werkomstandigheden, ondersteuning van jonge boeren en duurzaam landgebruik. Het richt zich op duurzame inkoop van thee, cacao, suikerriet, palmolie, groente, fruit, soja en zuivel in Afrika, Latijns-Amerika en Aziƫ.

De samenwerking bouwt voort op de langjarige samenwerking van de twee organisaties in de ontwikkeling van duurzame ketens. Momenteel bereiken we daarmee 150.000 boeren en arbeiders in India, Mexico en Colombia.

Onderdeel van de samenwerking is de gedeelde verantwoordelijkheid om een mix van publieke en private fondsen, krediet en investeringen aan te trekken om de producentenondersteuning te financieren. Ook worden de kosten gedeeld van het driekoppige management van het programma.

[video: https://www.youtube.com/watch?v=elMZxllqvvk]

Duurzame productie

Nico Roozen, algemeen directeur Solidaridad zegt: “We zijn blij met deze samenwerking in ketenverduurzaming. Samen met Unilever gaan we leveranciers betrekken en ze ondersteunen om actuele en toekomstige problemen op te lossen. Leveranciers hebben toegang nodig tot grondstoffen en een afzetmarkt. We moeten de markt veranderen en voorwaarden scheppen die zorgen dat duurzame productie niet langer een niche is, maar de norm wordt. Unilever en Solidaridad willen hun inzet aanvullen door samenwerking met anderen om grootschalige meetbare impact te hebben.

Lees hier het volledige Engelstalige bericht.