Ketenverantwoordelijkheid nemen: due diligence

Het verplicht verantwoordelijkheid nemen voor misstanden in ketens heet due diligence

Het betekent dat een bedrijf:

  • Onderzoekt of er ergens in hun keten risico’s zijn voor mens of milieu
  • Voorkomt dat die risico’s schade veroorzaken
  • Ingrijpt als er iets misgaat
  • Samenwerkt met lokale partners, leveranciers en werknemers om verbetering te realiseren

Kort gezegd: het is de zorgplicht van een bedrijf om eerlijk en duurzaam te produceren. Door nieuwe Europese wetgeving, zoals de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), moeten een aantal grote bedrijven hier de komende jaren aan voldoen.

Solidaridad en Fair Wear: een ‘perfect fit’

Solidaridad werkt al 56 jaar aan duurzamere productie, van boeren tot fabrieken. Fair Wear helpt kledingmerken al decennialang met het verbeteren van arbeidsomstandigheden. Tot nu toe werden sociale- en milieu due-diligence vaak als losse onderdelen behandeld, waardoor de impact beperkt bleef. Door beide expertises te combineren, kunnen we merken helpen om due diligence zowel sociaal als milieutechnisch goed uit te voeren.

“Samen laten we zien hoe due diligence er in de praktijk uitziet, zodat merken sneller en slimmer kunnen verduurzamen: met echte voordelen voor werknemers, producenten en het milieu.”

– Shatadru Chattopadhayay, Managing Director Solidaridad Asia

Tijdens de officiële aankondiging in Bhopal, India, benadrukten zowel Solidaridad als Fair Wear hoe belangrijk het is om sociale én milieuproblemen samen te bekijken en aan te pakken.

Impact voor de mensen die jouw kleding maken

Merken die bij Fair Wear zijn aangesloten – zoals Nudie Jeans, Kings of Indigo, Kuyichi, Deuter en Stanley/Stella – krijgen dankzij deze samenwerking toegang tot betere inzichten, tools en verbeterprogramma’s.

Dat betekent:

    • Minder vervuiling in fabrieken

    • Eerlijkere arbeidsomstandigheden

    • Meer transparantie over waar en hoe kleding wordt gemaakt

    • Concretere stappen om hun klimaatimpact te verkleinen

Voor de mensen die jouw kleding maken zorgt dit voor minder dubbel werk, meer samenwerking en meer echte verbetering op de werkvloer, zoals schonere productieprocessen die leiden tot een gezondere werkplek.

Zo gaan we samenwerken

De partnerschap richt zich op drie belangrijke onderdelen:

1. Eén geïntegreerd due-diligenceplatform
Solidaridad brengt kennis over milieu-impact en sociale risico’s aan het begin van de keten (zoals katoenproductie), Fair Wear brengt expertise over arbeidsrechten in de textiel- en kledingproductie. Merken krijgen zo een duidelijk overzicht van risico’s, concrete stappenplannen voor verbetering en toegang tot bewezen programma’s van Solidaridad.

2. Pilots in Aziatische productiegebieden
Hier testen we hoe due diligence werkt in de praktijk – met directe feedback van arbeiders, fabrieken en lokale organisaties.

3. Vermindering van CO₂-uitstoot in de keten
Samen helpen we merken om hun uitstoot te verlagen op de plekken waar het écht telt: in hun eigen productieproces, bij boeren en in fabrieken.

“Dit partnerschap helpt ons om de verbinding te leggen tussen mensenrechten en milieu op een manier die praktisch is voor merken én betekenisvol voor werknemers, producenten en het milieu.”

– Annabel Meurs, Executive Director van Fair Wear

Een mode-industrie die wél werkt voor mens en planeet

Met deze samenwerking laten we zien hoe je due diligence in de praktijk brengt en impact maakt. We willen een voorbeeld zijn voor een mode-industrie waarin eerlijke en duurzame productie daadwerkelijk de standaard is. Zo zorgen we niet alleen voor mooie kleding, maar ook voor kleding die op een eerlijke en schone manier geproduceerd is.