Persbericht: NEDERLAND WORDT MODEBEWUST

15 mei 2018

Solidaridad en Sympany lanceren vandaag Mode-bewust.nl: een kennis- en inspiratieplatform om Nederland modebewust te maken. Mode-bewust.nl informeert de consument over de ernstige misstanden in de kleding- en textielindustrie en biedt praktische tips voor het verduurzamen van de garderobe. Het platform is onderdeel van een langdurige samenwerking die moet leiden tot een eerlijke en duurzame ontwikkeling van de kleding- en textielsector, met bijzondere aandacht voor opkomend productieland Ethiopië.

 

Nieuw platform Mode-bewust.nl 
helpt bij verduurzamen kledingkast

Een initiatief van Solidaridad en Sympany

De Rana Plaza-ramp in 2013 heeft de miserabele omstandigheden in de kleding- en textielindustrie definitief in ons bewustzijn gegrift. Structurele verandering is er echter nog niet. Lage lonen, onveilige fabrieken én milieuvervuiling zijn nog steeds aan de orde van de dag.

“Terwijl duurzaam voedsel steeds gewoner wordt, blijft de verduurzaming van kleding achter. Modebedrijven moeten sneller veranderen. Consumenten kunnen dat aanjagen maar weten vaak niet wát ze kunnen doen. Mode-bewust.nl helpt ze op weg. Samen kunnen we zorgen dat ‘groen’ de mode wordt en blijft”, stelt Heske Verburg, directeur van Solidaridad in Europa.

Maak van mode geen klerezooi

Laaggeprijsde en snelle trendy mode voert in Nederland de boventoon. Marc Vooges, directeur van charitatieve textielinzamelaar Sympany: “We willen continu iets nieuws aan, tegen een zo laag mogelijke prijs. Kleding wordt gemiddeld slechts vier keer gedragen en dan weggedaan vanwege een losse naad of, nog vaker, omdat we erop uitgekeken zijn.” Terwijl textielcontainers overal in de wijken staan, belandt bijna 70% van de afgedankte kleding in de afvalbak. Zonde, want veel kleding kan opnieuw worden gedragen of op andere manier worden hergebruikt. Op Mode-bewust.nl krijgt de consument een stoomcursus modebewustwording. Met simpele tips, die weinig kosten, inspireren Solidaridad en Sympany tot het verlagen van je fashion footprint. Je kunt minder en gericht kleding kopen en vragen naar de herkomst. Maar ook recyclen, repareren, ruilen en tweedehands kopen dragen positief bij.

Ethiopië geen tweede Bangladesh

Solidaridad en Sympany werken aan een driejarig project met textielfabrieken in Ethiopië. Daar is de kleding- en textielindustrie sterk in opkomst. De lage lonen, een gunstig investeringsklimaat en kansrijke omstandigheden voor katoenteelt, maken het een aantrekkelijk nieuw productieland voor modemerken. Dat is positief voor de lokale economie, maar kennis en ervaring om efficiënt en met respect voor mens en milieu te produceren ontbreekt vaak. Om misstanden te voorkomen wordt gewerkt aan verbetering van de arbeidsomstandigheden en het gezinsinkomen van werknemers. Trainingen, workshops en verbeterplannen moeten daarnaast zorgen voor minder chemicaliën-gebruik, CO2-uitstoot en water- en energieverspilling. Kennis en ervaring van experts uit Bangladesh en China wordt benut. Daar weten ze wat er mis kan gaan, maar ook hoe het beter kan. De ambitie is om in 75 fabrieken aan de slag te gaan; er zijn er nu 11 aangesloten.

Eerlijke Shopper als modestatement

Bij een donatie van 20 euro aan het project in Ethiopië krijg je de Eerlijke Shopper cadeau: een duurzaam geproduceerde stevige tas van gerecycled en biologisch katoen. De tas is verkrijgbaar in drie kleurencombinaties. De voorzijde wordt gesierd door een illustratie van Marilyn Sonneveld; een symbool voor de harmonie tussen mens en natuur. Iedereen die modebewust is, kan dit uitdragen door de Eerlijke Shopper te dragen.

Uit de mode: misstanden en uitbuiting

Door de groei van de wereldbevolking en stijging van de welvaart groeit de mondiale vraag naar kleding naar verwachting met 63% in 2030. Daarom komen er steeds meer productielanden bij, zoals Ethiopië en Myanmar. Hoewel dit positief is voor de lokale economie en de werkgelegenheid, zijn er ook veel mensen en het milieu de dupe van die groei. In de textielfabrieken werken vooral vrouwen die weinig perspectief hebben op een beter leven. Lange werkdagen in slecht beveiligde en geventileerde overvolle ruimtes, brengen ziektes en ongelukken met zich mee. Ook is de mode-industrie wereldwijd een grote milieuvervuiler. Tijdens de productie wordt bijvoorbeeld veel water en energie verspild. Het vervuilde afvalwater wordt vaak onbehandeld geloosd. Vissers en lokale gemeenschappen die voor drinkwater en de landbouw afhankelijk zijn van een schone rivier zijn daarvan het slachtoffer.

Feiten & cijfers kleding- en textiel

  • 70 miljoen textielarbeiders wereldwijd werken gemiddeld 6 dagen per week, 13 uur per dag onder grote druk. Het merendeel is vrouw met kleine kinderen. En in een door mannen gedomineerde sector hebben ze weinig perspectief.
  • De minimumlonen in de kleding- en textielindustrie zijn slechts de helft van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon.
  • De gemiddelde Nederlandse garderobe bevat 173 kledingstukken, waarvan we zo’n 50 items per jaar weggooien.
  • Na gebruik van onze kleding belandt 70% rechtstreeks in de prullenbak. In Nederland gaat het jaarlijks om 135 miljoen kilo textiel.
  • Slechts 30% van onze kleding wordt na gebruik verzameld en gesorteerd. Bij glas is dat 80% en papier zelfs 90%. Van de ingezamelde textiel wordt 55% hergebruikt, 40% gerecycled en 5% weggegooid omdat het onbruikbaar is.
  • Voor verwerking van een katoenen T-shirt wordt in veel landen 2.700 liter water verspild. Voor een spijkerbroek is dit 7.000 liter.  

Bron: MVO Nederland

Voor meer informatie en interviewverzoeken, neem contact op met onze persvoorlichter
Bram Verkerke, T +31 6296 01233 of bram.verkerke@solidaridad.nl