Van repen naar koekjes en ijs
Superunie heeft al sinds 2012 Fairtrade gecertificeerde chocoladeproducten in het assortiment, maar dit waren vooral chocoladerepen. Nu wordt het aanbod groter: ook koekjes, ijs, paaseitjes, chocoladekruidnoten en alle huismerkproducten die meer dan 5% cacao bevatten worden Fairtrade. Daarmee krijgen steeds meer boeren toegang tot een stabieler en hoger inkomen en verhoogt het hun weerbaarheid.
Maar daar blijft het niet bij. Want alleen Fairtrade betekent nog niet dat cacaoboeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. Daarom is een belangrijk onderdeel van de nieuwe afspraken dat Superunie vanaf 2027 gefaseerd start met het betalen van de Living Income Reference Price (LIRP) volgens het Fairtrade model. Dat is de prijs die een gemiddelde cacaoboer nodig heeft voor een leefbaar inkomen.
Leefbaar inkomen betekent dat boeren – nadat al hun productiekosten gedekt zijn – genoeg inkomen overhouden om een fatsoenlijk bestaan te hebben met hun gezin. Dat betekent: genoeg om te eten, een dak boven je hoofd te hebben, kleding te kopen, kinderen naar school te sturen, medische zorg te krijgen, en wat extra voor noodsituaties en om te kunnen sparen. Wij vinden chocolade pas eerlijk wanneer de cacaoboer er een leefbaar inkomen aan kan verdienen.
Samen met Fairtrade wordt daarnaast geïnvesteerd in programma’s die boeren ondersteunen om hun inkomsten duurzaam te verhogen en kinderen beter te beschermen.
Het doel is dat in 2030 álle huismerkproducten met meer dan 5% cacao worden ingekocht met een LIRP. Daarmee zet Superunie een belangrijke stap in de uitvoering van de afspraken die zijn gemaakt binnen het Dutch Initiative on Sustainable Cocoa (DISCO), waarvan het doel is om uiterlijk in 2030 leefbare inkomens voor cacaoboeren mogelijk te maken.
Dit is de versnelling die nodig is
Solidaridad verwelkomt de stappen van Superunie. “Dit is een belangrijke stap vooruit. Na Albert Heijn zien we nu ook Superunie – en daarmee 10 Nederlandse supermarktketens – verantwoordelijkheid nemen om bij te dragen aan leefbare inkomens voor cacaoboeren,” zegt Virginie Mfegue, cacao-expert bij Solidaridad. “Met duidelijke doelen en een tijdlijn richting 2030, zien we eindelijk betekenisvolle vooruitgang. We roepen ook andere supermarkten en chocolademerken op om in actie te komen, verantwoordelijkheid te nemen en hun beloften om te zetten in concrete daden.”
“We roepen ook andere supermarkten en chocolademerken op om in actie te komen, verantwoordelijkheid te nemen en hun beloften om te zetten in concrete daden.”
– Virginie Mfegue, cacao-expert bij Solidaridad
Nog een weg te gaan
Hoewel dit een grote stap is, is er nog werk aan de winkel. Want met uitzondering van enkele koplopers blijft het merendeel van de sector achter. Nog altijd verdient het overgrote deel van de cacaoboeren geen leefbaar inkomen. Daarom blijft Solidaridad samen met partners druk zetten op én samenwerken met partijen in de hele cacaoketen.
Samen voor eerlijke chocolade
Als coöperatie voor de inkoop van 10 onafhankelijke supermarktorganisaties – waaronder Dirk, PLUS, SPAR, Vomar en Hoogvliet – heeft dit besluit van Superunie grote impact op het inkomen van duizenden cacaoboeren. Solidaridad juicht deze stap toe en moedigt andere spelers in de sector aan om hetzelfde te doen. Jumbo, Lidl, ALDI: wie is de volgende?