Afgelopen vrijdag 19 juni vond de zevende editie van de Climate Classic plaats, een jaarlijks fietsevenement waarvan de opbrengst dit jaar naar Solidaridad ging. Het was een dag van uitersten: de meeste deelnemers ooit, de heetste editie ooit én de hoogste opbrengst ooit: er werd meer dan 160.000 euro opgehaald voor koffieboeren wereldwijd. Er kan nog tot 19 juli gedoneerd worden, dus dit bedrag een tussenstand.

Met de Climate Classic vraagt organisator Cycling4Climate aandacht voor klimaatverandering. Duizenden deelnemers fietsen langs de ’toekomstige’ kustlijn van Nederland. De kustlijn die ontstaat als de zeespiegel verder stijgt door klimaatopwarming. Ironisch genoeg moest de organisatie routes laten vervallen en vervangen vanwege het nationaal hitteplan.  

De fietsers worden warm onthaalt door medewerkers Solidaridad (Foto: Kim Pieper)

Schaduwbomen voor koffieboeren

De opbrengst van de Climate Classic is hard nodig. Extreem weer, veroorzaakt door klimaatverandering, leidt tot misoogsten en armoede onder boerengezinnen. Solidaridad traint koffieboeren in duurzame technieken, zoals boslandbouw, waarbij hoge bomen worden geplant tussen hun gewassen. Deze bomen bieden bescherming tegen felle zon en slagregens, waardoor koffiestruiken een grotere overlevingskans hebben. Daarnaast leggen de bomen CO2 vast, wat boeren extra inkomsten kan opleveren.

Er werd natuurlijk eerlijke koffie geschonken. Peeze doneerde de opbrengst aan Solidaridad. (Foto: Kim Pieper)

De sfeer zat er goed in, ondanks de hitte. (Foto: Jaimi Nieli)

De cheque met de voorlopige opbrengst werd in ontvangst genomen door Tim Damen van Cycling4Climate, Olaf, de jongste deelenemer en Heske Verburg, directeur van Solidaridad. (Foto: Jaimi Nieli)