Een terugblik: tien jaar in perspectief

Nico Roozen, Executive Director van Solidaridad Network en één van de oprichters van MADE-BY, opende het event. In zijn speech legde hij uit hoe Solidaridad er na de eerste certificeringsmechanismen voor koffie en bananen in de jaren ’80 en ’90, achter kwam dat de fashion sector te ingewikkeld in elkaar zat om er deze succesvolle initiatieven voor te kopiëren. De oplossing voor de mode industrie was iets heel anders: MADE-BY

Nico Roozen ©stillvisionphotography

De naam MADE-BY was in zichzelf al iets nieuws, aangezien het een link legde met de mensen die de producten maakten. Zij konden nu voor het eerst hun verhaal vertellen. Waarom? Omdat mensen zich alleen verantwoordelijk voelen voor de productie als zij het verhaal achter het product ook kennen. De leidende principes van MADE-BY die het concept zouden bepalen werden daarom:

  1. Transparantie
  2. Continue verbetering
  3. Samenwerking met modemerken om publieke erkenning te krijgen voor de goede voorbeelden in de sector

Anno 2014 gelden deze principes nog altijd voor de manier waarop MADE-BY werkt en tools ontwikkelt om de stap naar meer duurzaamheid gemakkelijk te maken. De benchmark tools voor materialen en voor sociale standaarden in productielijnen, bieden een pragmatische aanpak voor merken om meer duurzame keuzes te maken in de productieketen. Zij maken het bijvoorbeeld mogelijk om de duurzaamheidsfactor van linnen en katoen te vergelijken en daar een keuze op te baseren.

Janet Mensink van Solidaridad speelde een belangrijke rol in het event door een overzicht te presenteren van, en inzicht te geven in het Bangladesh Water PaCT (Partnership for Cleaner Textiles) programma tijdens de sessie over verminderen van schadelijke gevolgen voor het milieu.

Vooruit kijken: de lancering van MODE TRACKER

De nieuwe MODE tracker, een primeur in de sector ligt volledig in lijn met de principes van GRI (Global Reporting Initiative) op het gebied van rapportage. Met de rol die de MODE tracker speelt op events als dat van vandaag, draagt MADE-BY bij aan uitwisseling en samenwerking tussen leidende modemerken.

[video:https://www.youtube.com/watch?v=4H1auyoyWi0]

Janet Mensink over de rol en het belang van MODE tracker:

“We geloven er sterk in dat transparantie de weg is richting een meer duurzame textielsector. Door inzicht te krijgen in de manier waarop merken nu omgaan met cruciale aspecten in de productieketen op het gebied van mens en milieu, kunnen we voor noodzakelijke verandering zorgen. Door gedetailleerde informatie te bieden op alle relevante onderwerpen, is de MODE tracker makkelijk te begrijpen en geloofwaardig. Wij zien deze nieuwe tool van MADE-BY als een best practice voor merken waarmee zij zich bezig kunnen houden met duurzaamheidsvraagstukken en kansen voor verbetering met elkaar kunnen bespreken. Zo kunnen we duurzame productieketens creëren en de levensomstandigheden van de mensen die onze kleren produceren verbeteren.

Janet Mensink ©stillvisionphotography

Met de lancering van MODE tracker heeft MADE-BY laten zien dat zij nog altijd kan innoveren en verbeteren en mode merken en retailers kan helpen op weg naar een meer duurzame manier van werken.