Schenkt jouw baas goede koffie op het werk?

Wist je dat 85 procent van de Nederlanders niet weet niet of ze goede koffie drinken op het werk? En dat 73 procent wil dat hun werkgever kiest voor goede koffie? Op de gespannen arbeidsmarkt van nu vertaalt dat zich in een toenemende druk vanuit werknemers en werkzoekenden op werkgevers om bij te dragen aan een betere wereld. Tegelijkertijd hebben diezelfde werkgevers meer behoefte om niet alleen te praten over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dat ook te doen. Het inkopen van duurzame, goede koffie is daarvoor een concrete stap. 

Samen mailen we slechte koffie de wereld uit

In deze campagne werken we met 180 vrijwilligers die samen ‘slechte koffie de wereld uitmailen’. Tussen 1 en 7 oktober sturen zij reacties op vacatures naar bedrijven in Nederland. De boodschap in die brief: ze willen niet komen werken bij het betreffende bedrijf tenzij ze ‘goede koffie’ schenken. Zo bereikt de campagne bedrijven met de boodschap dat verduurzaming ook over de inkoop van je koffie gaat.  Om het bereik van de campagne onder werkgevers te vergroten maakten we een video. De video is te zien op LinkedIn en als pre-roll bij online NPO-programma’s. Hierin reageert een sollicitant afwijzend op een vacature met als reden dat het bedrijf slechte koffie schenkt. Kijk maar even mee!

Test en tools voor werkgevers

Om werkgevers te helpen bij het onderzoeken van hun koffie ontwikkelden we de website goedekoffie.nl met daarop een test. Met die test kunnen werkgevers checken of ze goede koffie schenken. Als dat zo is, kunnen ze de ‘goede koffie’-badge downloaden. Daarmee kunnen ze laten zien dat de koffie op hun werkvloer wél een positieve impact heeft en maken ze zich een aantrekkelijkere werkgever voor werkzoekenden. Voor werkgevers die nog wat stappen te zetten hebben, bieden we hulp bij het stellen van kritische vragen aan koffieleveranciers. Ook stellen we kosteloos advies ter beschikking voor het overstappen naar een andere koffieleverancier.

Armoede is de belangrijkste oorzaak van kinderarbeid en ontbossing

Heske Verburg, directeur van Solidaridad: “Helaas zijn er maar weinig bedrijven en organisaties die bij de inkoop van koffie vragen naar de prijs die de koffieboer ontvangt. Die vraag is essentieel om koffiebedrijven aan te zetten tot actie. Alleen als zij de koffieboeren meer gaan betalen kunnen koffieboeren investeren in duurzame productie. Veel koffieboeren leven onder de armoedegrens. Armoede is de belangrijkste oorzaak van kinderarbeid en ontbossing. Wie wil er nou werken voor een werkgever die daar niks aan doet?”

“Helaas zijn er maar weinig bedrijven en organisaties die bij de inkoop van koffie vragen naar de prijs die de koffieboer ontvangt. Die vraag is essentieel om koffiebedrijven aan te zetten tot actie.”

– Heske Verburg, directeur van Solidaridad

Meer informatie

Alle informatie over Goede Koffie is te vinden op goedekoffie.nl. De campagne wordt financieel mogelijk gemaakt door de International Labour Organization (ILO).