Over Protiva’s werk

Ontmoet Protiva: een vrouwelijke melkveehouder in Bangladesh. Protiva is 42 jaar oud. Samen met haar gezin van 7 woont ze in Shinga Village van het subdistrict Dumuria, Khulna. Net als voor veel andere plattelandsgemeenschappen in Bangladesh, zijn melkveehouderijen de belangrijkste bron van inkomsten voor de woonplaats van Protiva. Kleinschalige boeren produceren bijna 90% van de lokaal verkochte melk en 93% van de geproduceerde melk wordt verkocht op de informele melkmarkt.

Protiva heeft ervoor weten te zorgen dat haar bedrijf groeide. Dat was echter niet zonder uitdagingen: “De verkoop van melk was moeilijk. De plaatselijke melkboeren betaalden nooit een eerlijke prijs voor melk en betaalden daarnaast niet het gehele bedrag in één keer. Als gevolg hebben we financiële moeilijkheden moeten doorstaan om te kunnen overleven. We konden bijvoorbeeld geen krachtvoer voor het vee kopen om een hogere melkproductie te stimuleren.”

De uitdagingen van vrouwelijke melkveehouders

Protiva is niet de enige vrouwelijke melkveehouder die voor grote uitdagingen staat. Ondanks dat vrouwelijke boeren zich bezighouden met alle werkzaamheden rondom de productie van melk, ontvangen ze vaak niet het geld voor de verkoop van de melk. Dit komt doordat de melk meestal door een mannelijk familielid naar het verzamelcentrum wordt gebracht, die het geld vervolgens ontvangt. Omdat de vrouwelijke melkveehouders vaak gebonden zijn aan hun woonplaats en er nog altijd veel ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen, hebben zij geen gelijke toegang of controle over de inkomsten van de melk. Dit gebrek aan eigenaarschap van inkomen leidt ook tot slechte investeringen, waardoor verhoging van de productiviteit van hun landbouwbedrijven vaak uitblijft.

Ook het gebrek aan (kwaliteits)voer, beperkte toegang tot veterinaire diensten en slechte toegang tot markten maken het werk lastig voor vrouwelijke melkveehouders. Omdat de sector heel erg versplinterd is en grotendeels wordt gecontroleerd door lokale handelaren, worden kleinschalige boer(inn)en vaak uitgebuit.

“We kunnen nu een eerlijke prijs krijgen voor de kwaliteit van de melk krijgen. We ontvangen het volledige bedrag in onze eigen digitale portemonnee en ik kan het volume van de geleverde melk volgen en de prijs beoordelen via mijn mobiel. Dit bracht welvaart voor mijn huishouden, waardoor ik nu kwaliteitsvoer voor mijn vee kan kopen.”

– Protiva Biswas, vrouwelijke melkveehouder in Bangladesh

Hoe helpt Solidaridad deze vrouwelijke melkveehouders?

In Bangladesh werkt Solidaridad sinds 2012 actief samen met vrouwelijke melkveehouders als onderdeel van het programma SaFal (Sustainable Agriculture, Food Security & Linkages). Dit programma zet zich in voor verbeterd veehouderij-beheer, aanbod van input, fok-ontwikkeling en koppelingen met de markt. Door ondernemers in de gemeenschap op te leiden, stimuleerde SaFal ook de oprichting van 15 Milk Collection Centres. Hier kunnen vrouwelijke melkveehouders hun melk verkopen voor eerlijke prijzen, gebaseerd op de kwaliteit en hoeveelheid van de geleverde melk.

Hoe digitale apps melkveehouders als Protiva helpen

Door de ontwikkeling van apps, zorgen we ervoor dat de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen overbrugd kan worden:

  • De i2i-app (Inclusion Through Integration): Deze app verzamelt data van de Milk Collection Centres; zoals de hoeveelheid en kwaliteit van de geleverde melk en de prijs waarvoor de melk wordt verkocht. Daarnaast wordt de digitale portemonnee van de melkveehouder gekoppeld aan de app, zodat ze direct een eerlijke prijs ontvangt voor haar product.
  • Interactive Voice Response (IVR)-systeem voor verbetering van de kennis: Het IVR-systeem stuurt tekst- en spraakberichten naar de vrouwelijke melkveehouders en biedt informatie en training ter verbetering van de melkveehouderij praktijken. Dit versterkt niet alleen de kennis die is opgedaan tijdens eerdere trainingen, maar zorgt er ook voor dat de informatie op het juiste moment wordt verstrekt, op basis van de melkproductie cyclus.
  • De i2i-app (Inclusion Through Integration): Deze app verzamelt data van de Milk Collection Centres; zoals de hoeveelheid en kwaliteit van de geleverde melk en de prijs waarvoor de melk wordt verkocht. Daarnaast wordt de digitale portemonnee van de melkveehouder gekoppeld aan de app, zodat ze direct een eerlijke prijs ontvangt voor haar product.
  • Interactive Voice Response (IVR)-systeem voor verbetering van de kennis: Het IVR-systeem stuurt tekst- en spraakberichten naar de vrouwelijke melkveehouders en biedt informatie en training ter verbetering van de melkveehouderij praktijken. Dit versterkt niet alleen de kennis die is opgedaan tijdens eerdere trainingen, maar zorgt er ook voor dat de informatie op het juiste moment wordt verstrekt, op basis van de melkproductie cyclus.

Hoe nu verder?

De komende twee jaar zal Solidaridad via deze digitale tools 12.000 boerinnen in de Khulna- en Jessore-districten in Bangladesh bereiken. Met de gegevens die met de tools worden verzameld, kunnen de teams de effectiviteit van hun melkproductie verbeteren. Daarnaast leren we natuurlijk heel veel van dit project. Die lessen kan Solidaridad dan weer gebruiken bij de ontwikkeling van apps voor boeren in andere landen en/of met andere gewassen. 

Het is belangrijk dat vrouwen het geld dat ze verdienen, ook daadwerkelijk zelf uit kunnen geven. Hiervoor moeten ook hun gezinsleden dit belang begrijpen en de vrouwen ondersteunen bij het gebruik van de digitale tools. Daarom traint Solidaridad ook de invloedrijke mensen in de gemeenschappen over concepten als gender inclusiviteit, empowerment van vrouwen, digitale inclusie en financieel beheer. Tot nu toe hebben bijna 1.500 leden (waaronder echtgenoten, vaders, schoonvaders en schoonmoeders van melkveehouders) van de gemeenschap aan deze sessies deelgenomen!