Convenant Kleding & Textiel

De aanwezige bedrijven ondertekenden eerder dit jaar het convenant Duurzame Kleding & Textiel, waarin zij afspraken om bij te dragen aan de verdere verduurzaming van de internationale kleding- en textielsector. Solidaridad, lid van de stuurgroep van het convenant, helpt hen invulling te geven aan deze afspraken, onder andere met activiteiten als het event Picking Sustainable Cotton.

Kennisgebrek blijkt struikelblok

De deelnemers aan het event varieerden van inkopers tot ontwerpers, CSR-professionals en online marketeers. Zij discussieerden onder andere over het gebrek aan kennis over de inkoop van duurzaam katoen, volgens veel van hen de belangrijkste reden waarom zij nu nog geen of weinig duurzaam katoen in hun kleding gebruiken. De meerderheid noemde dit als  een groter struikelblok dan de kosten die de overstap naar duurzaam katoen met zich meebrengt.

Kennisdeling geeft vertrouwen

Bedrijven die het al goed doen op het gebied van de inkoop van duurzaam katoen zijn H&M en Decathlon (sportkleding). Zij vertelden het publiek over de uitdagingen en kansen die zij hierbij zijn tegengekomen. Ook werden bedrijven geïnterviewd die werken met 1 van de 4 belangrijkste duurzaamheidsstandaarden: Organic, Fairtrade, Cotton made in Africa en Better Cotton. Zij deelden informatie die, zoals een van de deelnemers het uitdrukte “vertrouwen gaf om nieuwe stappen te zetten op de weg naar 100% inkoop van duurzaam katoen”.

80% gaat nog niet voor duurzaam

Pesticides Action Network (PAN) UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds vertelden over de resultaten van hun onderzoek gepresenteerd in het rapport Mind the Gap en de daarop volgende Cotton Ranking. Hieruit blijkt dat zo’n 80% van de topmerken die wereldwijd het meeste katoen inkopen, dit allesbehalve duurzaam doet, terwijl het aanbod van duurzaam katoen nog nooit zo groot is geweest (naar schatting 13% van de wereldproductie in 2015). Bij een te kleine afzetmarkt bestaat het risico dat boeren stoppen met duurzame productie en dat verandering van de katoensector als geheel uitblijft.

Boeren en fabrieken zijn er klaar voor

Pesticides Action Network (PAN) UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds sloten hun bijdrage aan het evenement af door te stellen dat de tijd rijp is voor kledingmerken om voor een duurzaam katoenbeleid te gaan: “Het wordt steeds makkelijker om aan duurzaam katoen te komen, je kunt het nu in elke katoenproducerende regio kopen. De boodschap van boeren en fabrieken van over de hele wereld aan kledingmerken is dan ook: wij kunnen het, wij zijn er klaar voor, we hebben jullie opdrachten nodig!”