De Ethiopische regering ziet de kansen en heeft een serie maatregelen genomen om met buitenlandse investeringen de groei te stimuleren. Het land hoopt in 2016 voor een miljard euro aan kleding te exporteren. Internationale modebedrijven hebben snel gereageerd. Onder andere H&M, Tesco en Primark kopen al kleding in Ethiopië.

Lage kosten en risico's
Modemerken vinden Ethiopië aantrekkelijk door de lage loonkosten en belastingen. Maar de snelle groei van de industrie kan niet zonder een duurzaam fundament. Zonder verbetering van de productieomstandigheden nemen de risico’s op sociale en ecologische misstanden exponentieel toe zolang de productie groeit.

De verschrikkelijke brand in de Tazreen fabriek in Bangladesh in 2012, en de ramp met de ingestorte fabriek Rana Plaza in 2013, bevestigden opnieuw de noodzaak van veilige fabrieken en goede arbeidsomstandigheden. Meer dan 100 werknemers van de Tazreen fabriek kwamen om in de vlammen die razendsnel om zich heen grepen. Het gebouw, dat tot aan de nok was volgepakt met kleding en garen, had geen goede nooduitgangen. Meer dan duizend mensen overleefden het ineenstorten van Rana Plaza niet.

Duurzaam fundament voor groei
Solidaridad werkt sinds vorig jaar aan een stevig en duurzaam fundament voor de Ethiopische katoen- en textielindustrie. Onze ervaring in andere landen is dat door stabiel economisch beleid, Afrikaanse landen hun economie kunnen opbouwen, veel waarde kunnen toevoegen aan hun (agrarische) grondstoffen en wezenlijk kunnen bijdragen aan betere werk- en leefomstandigheden van hun bevolking.

Samen met onze textielpartners in Ethiopië, overheden, NGO’s en internationale bedrijven werken we aan een duurzame ontwikkeling van de katoen- en textielindustrie in Ethiopië. Onze grootste zorg is de economische ontwikkeling van de sector en het creëren van banen, maar minstens zo belangrijk is dat deze ontwikkeling hand in hand gaat met duurzame productie: Veilig voor mens en milieu, eerlijke lonen en met respect voor internationale sociale standaarden.

Katoen wereldwijd
In Azië, Afrika en Latijns-Amerika ondersteunt Solidaridad 150.000 katoenboeren met de verduurzaming van hun productie en betere toegang tot de markt. We brengen overheden, katoen- en textiel organisaties, NGO’s en modebedrijven over de hele wereld bij elkaar aan tafel om geïntegreerde en duurzame productieketens te ontwikkelen.

Ons programma met het Better Cotton Initiative leert boeren duurzame katoenteelt, door waterbesparing en bodemverbetering, en door zuinig gebruik van minder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Het resultaat is een betere oogst en een hoger inkomen. Dat schept kansen voor investeringen in hun land en kans op een uitweg uit de armoede.

Textiel in Azië en Afrika
Tot nu toe was ons werk in de textiel sector sterk gericht op India, Bangladesh en China. We hebben textiel fabrieken ondersteund om veiliger, schoner en efficiënter te produceren zoals in het Partnership for Cleaner Textiles waar in Bangladesh 160 fabrieken aan meedoen. De laatste jaren ondersteunden we katoenboeren in negen Afrikaanse landen. Afrika kan veel waarde toevoegen aan haar katoenproductie door de textielindustrie te ontwikkelen. Onze nieuwe studie met Beerenschot toont de kansen voor textiel in Oost-Afrika.

Samenwerking voorwaarde voor succes
Deze initiatieven slagen alleen in samenwerking met de industrie. Daarom kondigde Solidaridad dit voorjaar een strategische samenwerking met H&M aan. De samenwerking betreft projecten in de katoenteelt, de textielfabrieken, de winkels van H&M en is inclusief strategieontwikkeling voor nieuw beleid. Wereldwijd werkt Solidaridad samen met 25 merken en retailers aan duurzame ketenontwikkeling zoals met VF Corporation, Bestseller, Tommy Hilfiger, C&A, G-Star en Decathlon.

Leren van Azië is de enige weg
Onze ervaring in Azië heeft ons geleerd dat duurzame kledingproductie niet van vandaag op morgen kan worden gerealiseerd. Het is het resultaat van een complex continue proces en vraagt voortdurende afstemming met alle betrokkenen over de oplossingen. Er is nog veel werk te doen, en de belangrijkste les in Bangladesh is dat economische groei niet mag leiden tot een race to the bottom. De rampzalige gevolgen voor mens en milieu, door uitsluitend te sturen op lagere kosten, zijn glashelder. De textielindustrie van Ethiopië kan haar belofte alleen waarmaken, als ze leert van de fouten die gemaakt zijn in Azië. Doe mee met Solidaridad en maak het waar.

Lees meer over de textielsector in Ethiopië in modevakblad Link:
Ethiopië: Kans voor duurzame textielsector