Blik terug en vooruit

Onze directeur Heske Verburg begon de dag met een warm welkom. Zij presenteerde enkele mooie resultaten van vorig jaar:

    • Zo’n 1,7 miljoen boeren kregen ondersteuning, bijvoorbeeld via trainingen
    • 722.000 boeren zagen hun inkomen stijgen

    • Voor 188.074 arbeiders en mijnwerkers zijn de arbeidsomstandigheden verbeterd

Deze cijfers laten zien: de bijdrage van onze donateurs maakt écht verschil. Heske benadrukte het mooi: “Internationale solidariteit is geen luxe maar een noodzaak in onze sterk verbonden wereld.”

Er volgde een levendig gesprek met vele reacties uit het publiek. Het was mooi om te horen op welke manieren mensen zich inzetten voor een solidaire wereld. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de toekomst van ontwikkelingssamenwerking. Eén ding werd duidelijk: onze donateurs zijn onmisbaar, want zonder hen kunnen we ons werk niet doen.

Samenwerking met supermarkten

Na een korte pauze was het woord aan Charlotte van den Arend (team Communications & Campaigning) en Mauro Jeldres (team Corporate Engagement). Zij vertelden over onze samenwerking met supermarkten en de campagne ‘Eerlijke chocolade in de supermarkt’. 

Maar liefst 93% van de Nederlanders komt minstens één keer per week in een supermarkt. Dat geeft supermarkten ontzettend veel macht over de producten die consumenten in huis halen. Door actie te voeren en samen te werken, proberen wij supermarkten er op verschillende manieren toe te zetten duurzamere keuzes te maken. 

Het Superlijst Sociaal-onderzoek, dat we in 2023 uitvoerden met Oxfam Novib en Questionmark, toonde aan dat geen enkele supermarkt een voldoende scoort op mensenrechten. Door met ze samen te werken, kunnen we zorgen voor duurzame verandering. Wij willen dat supermarkten:

  • Investeren in duurzaamheid
  • Boeren en arbeiders steunen
  • Duurzaamheid de norm maken

Om dit te bereiken zijn we eind 2024 gestart met de campagne ‘Eerlijke chocolade in de supermarkt’, vertelde Charlotte. Want 93% van alle chocolade in de supermarkt is oneerlijk. We kijken daarbij niet alleen naar chocoladerepen, maar ook naar andere producten zoals chocoladevla, -croissants, -melk, -koekjes, en nog veel meer. We roepen consumenten op onze petitie te tekenen, zodat we supermarkten met klem kunnen aansporen om álle chocolade in de schappen eerlijk te maken. Inhaken op chocolade-momenten, zoals Kerst, Pasen en Valentijnsdag, is daarin erg belangrijk.

Campagnevideo: Waar is mijn eerlijke chocolade? (2024)

Ondertussen blijven we het gesprek aangaan met supermarkten. En met succes! Albert Heijn maakte onlangs bekend dat ze al hun huismerkchocolade gaan inkopen via de principes van Tony’s Open Chain, een systeem voor eerlijke en traceerbare cacao. Charlotte en Mauro: “Het is geen direct resultaat van onze campagne, maar laat wel zien dat een lange adem en samenwerking werken.”

De toekomst is solidair

We sloten de Solidari-dag af met een lekkere lunch, waar donateurs en Solidaridad-collega’s verder met elkaar in gesprek gingen. Daarna was er ruimte om het Bomenmuseum te ontdekken.

Bedankt aan iedereen die erbij was. We vieren onze successen, maar we zijn er nog lang niet. Daarom blijven we elke dag in actie komen voor een wereld waarin alles wordt gemaakt met respect voor mens, milieu en toekomstige generaties.

Hopelijk zien we je volgend jaar weer. Namens alle boeren, arbeiders en collega’s over de hele wereld: ontzettend bedankt voor jullie onmisbare steun! 💛

Op de hoogte blijven over de volgende donateursdag? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in