Een onzichtbaar extra prijskaartje

Deze prijs wordt betaald in de vorm van slechte omstandigheden, lange werktijden en lage salarissen, door arbeiders -vaak vrouwen- in fabrieken en ateliers. Veel mensen zijn nog niet voldoende bewust van waar hun kleding vandaan komt, wie het heeft gemaakt, onder welke omstandigheden en voor welke beloning.  

Bovendien kopen we vaak meer nieuwe kleding dan echt nodig. De cijfers spreken boekdelen: onderzoek wijst uit dat we gemiddeld 46 kledingstukken per jaar kopen, terwijl we al 137 stuks in onze kast hebben hangen waarvan we 30% niet dragen. Daarbij gooien we ook nog eens 40 kledingstukken per jaar weg. Zou je minder kopen, bespaar je geld dat je kunt besteden aan misschien wat duurdere maar eerlijke kleding. 

Solidaridad wil daarom zoveel mogelijk consumenten op meerdere fronten bewuster laten kopen. 

46

kledingstukken

worden gemiddeld per jaar gekocht

137

kledingstukken

hebben we gemiddeld in onze kast hangen

40

kledingstukken

worden per jaar weggegooid

Samenwerking met Sympany

Ook op het vlak van consumentenbereik, bundelen we krachten. Voor onze campagne #Modebewust werkten we samen met Sympany, een organisatie die zich richt op een circulaire textielketen door het inzamelen van gebruikt textiel, deze te sorteren en recyclen, en dus zoveel mogelijk herbruikbaar te maken. Zo stond onze campagnewebsite boordevol tips over hoe jij #modebewust kunt worden: ruilen, repareren, recyclen, en natuurlijk bewust shoppen.

Een duurzame keuze: de Eerlijke Shopper

In samenwerking met Sympany hebben we speciaal voor deze campagne de Eerlijke Shopper ge√Įntroduceerd: een duurzame, modieuze tas. Deze tas werd toegestuurd voor een donatie van minimaal 20 euro . De Eerlijke Shopper is gemaakt van 30% gerecyclede en 70% biologische katoen in de fabriek van Khaloom in India, een start-up textielfabriek die met gebruik van oude textiel nieuwe weeft met respect voor mens en milieu.¬†

Een gezamenlijke oplossing

Alle donaties in het kader van de Modebewust campagne werden ingezet voor ons gezamenlijk project met Sympany in Ethiopi√ę. Op dit moment staat de Ethiopische textielsector nog in de kinderschoenen, maar deze ontwikkelt zich in een rap tempo. Onze ambitie is om op termijn met 75 kleinschalige fabrieken te werken aan goede arbeidsomstandigheden, veiligheid en duurzame productiemethoden.¬†

Samen met de textielassociatie ETGAMA en de overheid werken we aan de verbetering van productie-omstandigheden in Ethiopische fabrieken. Daarnaast koppelen we de fabrieken aan buitenlandse inkopers. Zo verbetert de positie van de werknemers en ook van de fabriek zelf.

Deze jonge vrouw heet Mekiya en ze is werkzaam in een van de aangesloten textielfabrieken in Ethiopi√ę. Ze werkt daar als naaimachinereparateur √©n als voorzitter van de vakbond. Zo praat ze mee met het management over o.a. eerlijke lonen.

Wat kun jij doen?

Vintage- en tweedehands kledingwinkels zijn tegenwoordig net zo hip en modieus als winkels die nieuwe kleding verkopen. Je zult verbaasd zijn van het diverse aanbod!