Samenwerken met bedrijven die willen verduurzamen

Steeds meer internationale bedrijven willen solidair te werk gaan. Vaak hebben deze bedrijven zich al gecommitteerd aan duurzame doelen, zoals de Sustainable Development Goals. Wij reiken hen handvatten aan om die doelen om te zetten in daden.

We denken bijvoorbeeld met ze mee over de positie van vrouwelijke arbeiders in hun bedrijf. Of we zorgen er samen voor dat ze grondstoffen (zoals palmolie of soja) kunnen inkopen bij boeren die duurzaam werken. Dat leidt tot winst voor iedereen: boeren, arbeiders, de planeet en voor het bedrijf zelf.

Verbeteren van binnenuit

Het is voor een boer of fabriek niet altijd eenvoudig om over te schakelen op een milieuvriendelijke werkwijze. Of om het personeelsbeleid om te gooien zodat de arbeidsomstandigheden verbeteren. Daarom helpen we leveranciers van internationale bedrijven om verantwoord ondernemen in de praktijk te brengen.

We begeleiden bijvoorbeeld Ethiopische kledingfabrieken om hun afvalstromen beter te beheren. Als ze weten hoe afvalwater gezuiverd en veilig afgevoerd kan worden, is dat beter voor het milieu in de omgeving van de fabriek. We organiseren trainingen voor leidinggevenden en medewerkers zodat iedereen weet wat vrouwen nodig hebben om goed te kunnen werken. Daardoor kunnen vrouwen bijvoorbeeld carrière maken in de fabriek.

Solidaridad komt in actie voor een wereld waarin alles wordt gemaakt en gekocht in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties. Verantwoord ondernemen is daarvoor noodzakelijk.

Transparantie in de keten

Veel internationale bedrijven weten niets of doen zelfs geheimzinnig over de herkomst van hun producten of grondstoffen. Zo blijkt uit ons onderzoek in de katoensector (Sustainable Cotton Ranking), dat maar weinig modebedrijven weten wie de katoen voor hun kleding heeft geproduceerd. Een groot deel wil het niet eens weten. Verantwoordelijkheid nemen voor duurzame productie kan alleen als een bedrijf transparant rapporteert over wie de toeleveranciers zijn en hoe die werken. Solidaridad vindt transparantie dan ook onmisbaar bij verantwoord ondernemen. Gelukkig zijn er kansen voor bedrijven die openheid van zaken geven:

  • (nieuwe) klanten krijgen betere informatie over waar en hoe een product is gemaakt
  • kostenbesparingen door efficiëntere productiemethoden
  • continue de kwaliteit verbeteren samen met de leverancier
  • betrokken medewerkers die trots zijn op hun bijdrage aan een solidaire wereld
  • (nieuwe) klanten krijgen betere informatie over waar en hoe een product is gemaakt
  • kostenbesparingen door efficiëntere productiemethoden
  • continue de kwaliteit verbeteren samen met de leverancier
  • betrokken medewerkers die trots zijn op hun bijdrage aan een solidaire wereld

Drie voorbeelden

  • Henkel: mooi wil je niet alleen van buiten zijn

    Henkel, het Duitse bedrijf achter merken als Pritt, Schwarzkopf en Persil, werkt intensief samen met Solidaridad.

    Hand in hand zetten we ons in om kleinschalige boeren te helpen om de productie van palmolie te verduurzamen. Zo trainen we boeren in efficiënte en duurzame landbouwmethoden, waardoor ze:

    • een hogere productiviteit kunnen behalen
    • beter in hun levensonderhoud kunnen voorzien
    • gecertificeerde producten kunnen verkopen op duurzame markten
    • een bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering

    Lees meer

  • H&M, Esprit en KappAhl: betere arbeidsomstandigheden in Chinese kledingfabrieken

    In veel Chinese kledingfabrieken worden nog steeds lage lonen betaald. Het gevolg is dat werknemers ontevreden zijn en nieuw personeel snel weer vertrekt. Klanten zoals H&M, Esprit en KappAhl hebben daar last van, want het kan leiden tot fouten in de productie en lage productiviteit. Bovendien maken ze zich zorgen over de omstandigheden in de fabrieken, zoals veel overwerk, geen sociale dialoog of leefbaar loon. In 2018 vroegen deze drie kledingmerken Solidaridad om de omstandigheden in vijf Chinese fabrieken te verbeteren.

    In samenwerking met QuizRR, een Zweeds bedrijf dat online training ontwikkelt, zijn wij in 2019 een project gestart dat de dialoog tussen werknemers en werkgevers stimuleert. Het doel is dat er eind 2020 betere arbeidsomstandigheden zijn, werknemers eerlijker worden beloond en hebben geleerd mee te praten over hun arbeidsomstandigheden en -voorwaarden.

    Met de ervaring die we met dit project opdoen, willen we in 2021 nog meer fabrieken op weg helpen.

  • Aunexum: verantwoord goud inkopen

    Twintig procent van het goud op de wereldmarkt komt uit kleinschalige mijnbouw. Dat aandeel groeit omdat grootschalige mijnen uitgeput raken. Zowel grootschalige als kleinschalige mijnbouw veroorzaken problemen voor mens en milieu. Ook is mijnbouw in sommige landen de financier van conflict en oorlog. Goudbedrijf Aunexum wil op een verantwoorde manier goud inkopen.

    Daarom investeren ze tijd en kennis in goud-recycling of ‘urban mining’ en in verantwoorde kleinschalige goudmijnbouw. Als onderdeel van het Golden Line programma van Simavi, Healthy Entrepreneurs en Solidaridad, onderzoeken we samen met Aunexum geschikte technieken voor kwikvrije goudmijnbouw in Ghana en Tanzania. Ook kijken we naar de mogelijkheden voor Aunexum en andere merken om verantwoord goud rechtstreeks in te kopen van kleinschalige mijnen.

Henkel, het Duitse bedrijf achter merken als Pritt, Schwarzkopf en Persil, werkt intensief samen met Solidaridad.

Hand in hand zetten we ons in om kleinschalige boeren te helpen om de productie van palmolie te verduurzamen. Zo trainen we boeren in efficiënte en duurzame landbouwmethoden, waardoor ze:

  • een hogere productiviteit kunnen behalen
  • beter in hun levensonderhoud kunnen voorzien
  • gecertificeerde producten kunnen verkopen op duurzame markten
  • een bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering

Lees meer

In veel Chinese kledingfabrieken worden nog steeds lage lonen betaald. Het gevolg is dat werknemers ontevreden zijn en nieuw personeel snel weer vertrekt. Klanten zoals H&M, Esprit en KappAhl hebben daar last van, want het kan leiden tot fouten in de productie en lage productiviteit. Bovendien maken ze zich zorgen over de omstandigheden in de fabrieken, zoals veel overwerk, geen sociale dialoog of leefbaar loon. In 2018 vroegen deze drie kledingmerken Solidaridad om de omstandigheden in vijf Chinese fabrieken te verbeteren.

In samenwerking met QuizRR, een Zweeds bedrijf dat online training ontwikkelt, zijn wij in 2019 een project gestart dat de dialoog tussen werknemers en werkgevers stimuleert. Het doel is dat er eind 2020 betere arbeidsomstandigheden zijn, werknemers eerlijker worden beloond en hebben geleerd mee te praten over hun arbeidsomstandigheden en -voorwaarden.

Met de ervaring die we met dit project opdoen, willen we in 2021 nog meer fabrieken op weg helpen.

Twintig procent van het goud op de wereldmarkt komt uit kleinschalige mijnbouw. Dat aandeel groeit omdat grootschalige mijnen uitgeput raken. Zowel grootschalige als kleinschalige mijnbouw veroorzaken problemen voor mens en milieu. Ook is mijnbouw in sommige landen de financier van conflict en oorlog. Goudbedrijf Aunexum wil op een verantwoorde manier goud inkopen.

Daarom investeren ze tijd en kennis in goud-recycling of ‘urban mining’ en in verantwoorde kleinschalige goudmijnbouw. Als onderdeel van het Golden Line programma van Simavi, Healthy Entrepreneurs en Solidaridad, onderzoeken we samen met Aunexum geschikte technieken voor kwikvrije goudmijnbouw in Ghana en Tanzania. Ook kijken we naar de mogelijkheden voor Aunexum en andere merken om verantwoord goud rechtstreeks in te kopen van kleinschalige mijnen.

De werkvelden van Solidaridad

  • Duurzame productie

    We helpen boeren, arbeiders, ondernemers en andere ‘makers’; over de hele wereld aan meer kennis, rechten, kansen en connecties. Zodat ze meer winst maken, op een zo duurzaam mogelijke manier. Lees meer >

  • Eerlijke regels

    Solidaridad streeft naar beleid en regels die boeren, arbeiders en mijnwerkers wereldwijd beschermen. Lees meer

  • Bewuste consumptie

    We helpen consumenten om solidaire keuzes te maken in de winkel. We geven tips en organiseren ieder jaar campagnes over eerlijk shoppen. Lees meer >

Duurzame productie

We helpen boeren, arbeiders, ondernemers en andere ‘makers’; over de hele wereld aan meer kennis, rechten, kansen en connecties. Zodat ze meer winst maken, op een zo duurzaam mogelijke manier. Lees meer >

Eerlijke regels

Solidaridad streeft naar beleid en regels die boeren, arbeiders en mijnwerkers wereldwijd beschermen. Lees meer

Bewuste consumptie

We helpen consumenten om solidaire keuzes te maken in de winkel. We geven tips en organiseren ieder jaar campagnes over eerlijk shoppen. Lees meer >