50 jaar Solidaridad: van sociale rechtvaardigheid tot duurzame oplossingen

Blog

26 maart 2019

2019 is een speciaal jaar voor Solidaridad: wij vieren ons 50-jarig bestaan! Reden genoeg om stil te staan bij de afgelopen vijf decennia. In deze nieuwe maandelijkse blog, delen we een selectie van onze archieffotos. Elke foto heeft zo haar eigen verhaal en samen vormen ze de rijke geschiedenis van Solidaridad vanaf 1969, het jaar dat Solidaridad opgericht was. Laat je verrassen door de diversiteit van het werk van Solidaridad in de afgelopen decennia!

In de afgelopen 50 jaar heeft Solidaridad een bijzonder pad afgelegd, van een organisatie die zich volop heeft ingezet voor het bevorderen van sociale rechtvaardigheid voor de arme bevolking in Latijns Amerika in de jaren ‘70 en ‘80 tot de dag van vandaag.

Tegenwoordig werkt Solidaridad wereldwijd als een oplossingsgerichte maatschappelijke organisatie op het gebied van duurzame ontwikkeling. Op deze pagina lees je meer over de rijke geschiedenis van Solidaridad.

Eerste Fairtrade koffie op de markt

Veel koffieliefhebbers zijn tegenwoordig bekend met het begrip van fairtrade koffie. Maar wist je dat Solidaridad aan de wieg van deze beweging stond?

In 1988 lanceerde Solidaridad het Max Havelaar label: het eerste fairtrade label voor eerlijke koffie. Op deze foto is de verpakking van de Max Havelaar koffie uit de vroege jaren te zien. Toen werkten wij samen met koffiebranderij Neuteboom aan de productie van eerlijke koffie.

Consumeren of toch consuminderen?

Inmiddels is het een begrip geworden maar dat ging niet vanzelf: consuminderen. Solidaridad pleit inmiddels al jarenlang voor minder consumptie, een belangrijk element voor het behoud van onze planeet.

Deze foto is afkomstig van een oude Solidaridad campagne uit begin jaren ‘90. Het maakt op een slimme manier gebruik van een woordspeling om de boodschap van minder consumeren over te brengen, oftewel: consumìnderen!

Naar een eerlijke kledingindustrie

‘Naar een nieuw patroon in de kledingindustrie’, luidt de tekst op deze campagneposter van Solidaridad van rond de eeuwwisseling. Solidaridad pleit al jaren voor een meer duurzame en eerlijke kledingindustrie.

Zo laat deze poster de vrouwen zien die hierbij betrokken zijn, van de naaister tot de jonge vrouw die de kleding uiteindelijk draagt. Ieder van deze vrouwen heeft een eigen plekje in het proces, waarbij duurzaamheid nog ver te zoeken is.

Steun voor vrouwen in Hondurese bananensector

Halverwege de jaren ‘90 steunde Solidaridad verschillende vrouwenorganisaties in Latijns Amerika, waaronder het vrouwencomité van de vakbond Sitraterco in Honduras. Dit comité zette zich in voor het verbeteren van arbeidsomstandigheden van vrouwen in de bananenindustrie. Tijdens het zware werk werden deze vrouwen blootgesteld aan chemische stoffen. Ze maakten bovendien erg lange dagen.

Deze foto stond op de voorkant van een folder die Solidaridad in 1995 naar haar achterban stuurde, met daarin een oproep tot steun voor het werk van Solidaridad in de Hondurese bananensector.  

De ‘Uit het slop!’-campagne

In 1979 heeft Solidaridad de ‘Uit het slop!’-campagne gelanceerd, gericht op het creëren van een verbinding tussen de bewoners van arme wijken in Brazilië met de mensen woonachtig in achtergestelde wijken in Nederland.

In deze periode was Solidaridad toegewijd aan het bevorderen van sociale rechtvaardigheid voor kansarme mensen in Latijns Amerika. De ‘Uit het slop!’-campagne was deels geïnspireerd door het boek Pedagogie van de Onderdrukten van de Braziliaanse pedagoog Paulo Freire.

Benieuwd naar meer verhalen uit onze 50 jaar geschiedenis? Op onze Facebook pagina zie je elke week een nieuwe archieffoto met een bijbehorend verhaal verschijnen!