Goudsmid Sanne de Vries ambassadeur voor eerlijke goudwinning

Solidaridad zou niet kunnen bestaan zonder haar ambassadeurs: voorlopers die belangeloos in actie komen voor een duurzame wereld en anderen motiveren dit ook te doen. Goudsmid Sanne de Vries van Juffrouw Dubois in Utrecht is zo’n ambassadeur. Zij zet zich al geruime tijd in om spelers in de goudsector en consumenten te overtuigen om te kiezen voor Goed Goud: goud dat op een mens- en milieuvriendelijke manier is gewonnen.

Wat spreekt je het meeste aan in het vak goudsmid?

“Ik vind het fantastisch om mooie dingen te maken die betekenis hebben. Vaak markeren mijn sieraden sleutelmomenten in iemands leven, zoals geboorte en huwelijk. Dat geeft mij veel voldoening. Sinds ik met Fairtrade-materialen werk, waarvan ik weet dat de afkomst verantwoord is, ben ik nog trotser op mijn sieraden. Het heeft mijn werk meer diepgang gegeven.” ​

Waarom ben je zo begaan met het lot van mijnwerkers?

“Ik vind mijn beroep prachtig, maar ik ben me er van bewust dat ik luxegoederen maak. Ik vind het wrang dat het contrast met de mensen die aan het begin van de goudketen werken - de mijnwerkers - zo groot is. Ik wil dat zichtbaarder maken en op mijn manier bijdragen aan verandering. Ik heb in Nicaragua gewoond en heb daar gezien wat voor directe negatieve invloed goudmijnbouw heeft. Ik vind het moeilijk te overzien wat op lange termijn de impact zal zijn." 

"Voor mij vormen de verhalen die ik in Nicaragua hoorde en het negatieve effect op de volksgezondheid mede de motivatie om hier iets aan te doen. Ik heb contact gezocht met Solidaridad om me meer te verdiepen in wat er allemaal misgaat in de goudmijnbouw. Ik heb daarna besloten om voor mijn sieraden waar mogelijk gebruik te maken van Fairtrade-materialen. Ik hoop dat steeds meer mensen dat gaan doen en zet me daar graag voor in.”

Hoe zet jij je in voor betere omstandigheden in de goudmijnbouw?

“Ik ga met goudsmeden in gesprek om barrières voor het gebruik van eerlijk goud weg te nemen. Dat heb ik ook in Kopenhagen gedaan, samen met Solidaridad. Daarnaast ben ik in 2014 betrokken geweest bij de eerste gesprekken over het goudconvenant, dat nog steeds in ontwikkeling is. In dit convenant leggen spelers in de Nederlandse goudsector - zoals brancheorganisaties, vakbonden, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid - vast hoe zij samen gaan werken aan het verduurzamen van de internationale handelsketen. Ik hoop dat dit convenant dit jaar nog getekend wordt."

"Op dit moment werk ik aan bewustwording van de nieuwe generatie goudsmeden. Ik ben in gesprek met de Vakschool voor goud- en zilversmeden om te kijken of er draagvlak is voor colleges over de herkomst van hun grondstoffen. Verder organiseren we binnenkort met een groep goudsmeden de expositie Schatten in de Hortus met sieraden die gemaakt zijn van Fairtrade goud en zilver. Deze expositie is van 13 mei tot en met 5 juni 2017 te zien in Utrecht en levert, door het jaarlijkse karakter en de grote groep goudsmeden die meedoen, een mooie bijdrage aan de bekendheid van Fairtrade goud en zilver.”
 

Wat wil je meegeven aan Nederland? 

“Op dit moment is een aanzienlijk deel van het goud in Nederlandse sieraden gerecycled. Maar alleen recyclen is niet genoeg, want dit verandert niks aan de milieuschade die goudmijnbouw veroorzaakt en de slechte omstandigheden waarin 20 miljoen mijnwerkers elke dag werken en leven. In het aanschaffen van Goed Goud (zoals Fairtrade) zie ik een oplossing.” 

Heb je tips voor consumenten?

“Zoek als je een sieraad wilt kopen of laten maken naar een goudsmid in je buurt die werkt met Fairtrade, er zijn al 100 bedrijven in Nederland die op deze manier werken. Of vraag bij je eigen juwelier of goudsmid of deze ook Goed Goud verkoopt, dat helpt! Laatst belde een goudsmid mij nadat een klant hem gevraagd had om Fairtrade goud. Hij was erachter gekomen dat ik hier al geruime tijd mee werk en het promoot. De vraag van zijn klant was het laatste zetje om ook Goed Goud te gaan gebruiken en hij wilde graag weten hoe het was om ermee te werken. Het werkt dus als consumenten zich laten horen, zij kunnen de sector sterk beïnvloeden.”