‘Als klein meisje ging ik naar de kinderboerderij en dacht ik ‘s avonds bij het eten: dat is gek, ik eet een dier dat dood ging voor mij.’ Vanaf dat moment leerde Tara Scally, voormalig woordvoerder van de ‘Schone Kleren Campagne’ en eigenaar van fairtrade tassenmerk Maya Moda, steeds meer over duurzaamheid. Zo keek ze als tienermeisje naar de documentaire ‘China Blue’ en raakte ze gemotiveerd om de misstanden binnen de kledingindustrie te bestrijden. In het kader van de Dag van de Duurzaamheid interviewden wij vier duurzame ondernemers. We sluiten deze serie af met Scally.

Kleding en minimalisme

Toch zijn er ook onderwerpen waar Scally anders over is gaan denken in de loop der tijd: ‘Ik dacht voorheen dat het duurzaam was om heel lang met je spullen te doen en ergens is het dat ook, maar met die overtuiging hield ik vast aan heel veel spullen.’ Zo liet ze kleren in haar kast liggen die ze al jaren niet meer droeg, terwijl deze ook geruild zouden kunnen worden. ‘Bijvoorbeeld Dennis Storm schrijft over het minimalisme en over de waarde van minder hebben.’ Mede door deze minimalistische bewegingen kon Scally afscheid nemen van spullen door deze te ruilen.

De kracht van de consument

‘Ik zie verandering. Toen ik 17 was, wist ik niet wat ik als consument kon doen tegen de kleding misstanden, maar nu zijn consumenten zich veel meer bewust van het probleem.’ Door bewustzijn van consumenten, worden bedrijven gedwongen om duurzaamheid hoog op de agenda te zetten. ‘Dit kunnen consumenten doen door hun stem te laten horen en vragen te stellen over de kleding’, aldus Scally. Zo kunnen bedrijven zich niet langer verschuilen achter het idee dat er geen vraag is naar duurzaamheid. ‘Als we ons uitspreken, komt die boodschap aan bij bedrijven.’

Duurzaamheid en de toekomst

‘Ik zie heel veel betrokken, actieve jonge mensen die echt iets willen doen en bijdragen aan verandering. Dat vind ik mooi.’ Scally is positief over de toekomst van duurzaamheid. Enerzijds vindt er volgens haar bewustwording plaats bij consumenten en anderzijds eist de nieuwe generatie verandering: ‘Wij groeien op in een tijd dat we de aarde in stand willen houden voor onszelf en onze kinderen. De noodzaak is groter.’ Door deze ontwikkelingen is Scally optimistisch over de toekomst van duurzaamheid.

De duurzaamheidstip van Tara Scally

Aan iedere duurzame ondernemer vroegen we een concrete duurzaamheidstip. Scally gaf ons de volgende: ‘Gewoon beginnen, ook al is het maar klein.’ Het hoeft volgens haar niet allemaal in een keer. Als je uitsluitend duurzame kleding wilt kopen, wordt de drempel misschien te hoog. ‘Het kan ook af en toe, als je een shirt wilt kopen en je hebt twee opties: kies dan de duurzame.’ Door vandaag te beginnen en kleine stappen te nemen, ontwikkelt duurzaamheid zich volgens Scally gaandeweg.

Lees meer over de Dag van de Duurzaamheid.

Wil je meer weten over de Duurzame Jonge 100? Bekijk de website.

Foto Tara Scally: Robert Oosterbroek.