Afgelopen weekend konden chocoladeliefhebbers wederom hun hart ophalen tijdens het Chocoa Chocolate Festival in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Er was veel te beleven tijdens dit tweedaagse evenement. Naast de 85 stands van fine flavour chocolademakers waren er meerdere sessies waar de bezoekers meer over de reis van de cacaoboon konden leren. Met als kers op de taart: het proeven van het smaakvolle resultaat van duurzame cacaoproductie, de fine flavour chocolade! Onze collega Mascha ging een middag rondkijken en proeven.
Fine flavour chocolade bestaat vaak uit ten minste 70% cacao en betreft onder meer een hogere kwaliteit en rijkere smaak van chocolade en een duurzaam productieproces. Fine flavour chocolade wordt ook specialty of bean-to-bar chocolade genoemd, met een kortere en meer eerlijke productieketen van cacaobonen naar chocolade.
Het samenkomen van twee werelden
Dat het telen van fine flavour cacaobonen en het maken van chocolade bewonderingsswaardige beroepen zijn was al snel te horen – en te proeven! – in de vroege zaterdagmiddag sessie: ‘The meeting of two worlds: farmer meets chocolate maker’. Hierin kwamen vier mensen aan het woord: de Mexicaanse cacaoboer José Muñoz van Finca La Rioja (dit cacaobedrijf is 100 jaar geleden opgezet door zijn Andalusische voorouders); de cacaoboer Christian Vélez van Hacienda Betulia in Colombia en Mark Schimmel en María Jiménez van Daarnhouwer, een internationale chocolademaker en trader in fine flavour cacao.
‘Farmer meets chocolate maker’, met van links naar rechts: Christian Vélez, Mark Schimmel en José Muñoz
Alle sprekers hadden een eigen fascinerend verhaal te vertellen. De passie, kennis en de toewijding waren bij ieder van hen duidelijk te zien. En wat een luxe om van de meesters zelf iets meer te weten te komen over cacao- en chocoladeproductie, terwijl we zelf mochten proeven van de chocolade! Wist je bijvoorbeeld dat:
- Cacaobonen van het Criollo soort (een zeldzaam soort afkomstig uit Zuid-Amerika: slechts 5% van de wereldwijde cacaobonen zijn Criollo-bonen) wit zijn, wat invloed heeft op de kleur van de chocolade? De chocolade heeft vaak een lichtbruine kleur en lijkt op melkchocolade.
- De smaak van chocolade vaak door de volgende drie elementen wordt bepaald: de genetische factoren van de cacaobonen (zoals oorsprong); het fermentatieproces en het roosterproces van cacaobonen.
- Zo’n fermentatieproces van cacao gemiddeld vijf dagen duurt en voor de smaak van chocolade zorgt?
Gebrek aan de juiste markt voor cacao
Tegen het einde van de sessie kwam er uit de zaal een vraag waarom er tegenwoordig in Mexico steeds minder mensen cacaoboer worden. José Muñoz van Finca La Rioja noemde twee redenen: ten eerste zijn er in de afgelopen jaren veel problemen geweest met cacaoproductie, onder andere door ziektes op de cacaoplantages.
En ten tweede: cacaoboeren hebben vaak geen toegang tot de juiste afzetmarkt. Alhoewel er wel chocoladebedrijven zijn, is de prijs voor cacaobonen zo laag dat de nieuwe generatie niet gestimuleerd wordt om cacaoboer te worden.
De lage prijzen op de wereldmarkt van cacao werden in april 2018 overigens ook in de Cacao Barometer benoemd als een van de grootste uitdagingen in de cacao-industrie. Dit onderzoek werd ondersteund door een aantal maatschappelijke organisaties, waaronder Solidaridad.
Chocolademaker op de festivalvloer bij Chocoa
Debat over duurzaamheid in de cacaosector
Zowel in de ochtend als in de middag waren er genoeg interessante sessies om bij te wonen. Zoals ‘Let’s talk chocolate!’ – een consumentendebat over de stand van zaken wat betreft duurzaamheid in de cacao-industrie. Met op het podium vertegenwoordigers van verschillende actoren in de productieketen van cacao: Mondelēz (bedrijf achter merknamen als Milka en Côte d’Or), Rainforest Alliance (non-profit organisatie), het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit (de overheid), Tony Chocolonely (chocolademerk), KIT Royal Tropical Institute (kennisinstelling) en de organisator van Chocoa.
Het debat over duurzaamheid in de cacaosector
Vier stellingen over duurzaamheid in de cacaosector vormden de basis van de discussie. Daaronder de stelling of de huidige maatregelen voor verduurzaming in de cacaoketen voldoende zijn om de uitdagingen op termijn op te lossen. En of de keuze van de consument de belangrijkste drijfveer is achter de verduurzaming van de cacaosector.
Als snel werd het duidelijk dat zo’n discussie met de vertegenwoordigers uit de keten enerzijds en consumenten anderzijds genoeg stof tot nadenken brengt. En hoewel er al veel samenwerking en dialoog in de cacaosector plaatsvindt, zijn er nog veel grote uitdagingen.
Duurzame, fine flavour chocolade: proeven, proeven, proeven!
Tijdens het debat staken veel mensen hun hand op. Wat bleek? De consument zou graag meer over de duurzame ontwikkelingen in cacao willen weten om zo een goed gefundeerde keuze voor duurzame chocolade te kunnen maken. Er is bij consumenten nog steeds te weinig bekend over verschillende keurmerken en wat ze precies doen.
Ben je benieuwd naar het werk van Solidaridad op het gebied van cacao, bekijk dan deze pagina.
Op Chocoa waren er rond 85 stands van duurzame, fine flavour chocolademerken aanwezig
Voor ieder een eigen smaak
De uitdagingen in de cacaosector los je natuurlijk niet met een debat op. Maar het geeft hoop om te zien hoeveel fine flavour chocoladeliefhebbers er zijn en dat de consument zelf aangeeft meer te willen weten over duurzaamheid in de cacaosector.
En er valt nog zo ontzettend veel te ontdekken in de wereld van cacao en fine flavour chocolade. Het blijkt ook dat de smaak van chocolade iets eigens en persoonlijks is; iedereen heeft een eigen voorkeur. En met een breed scala aan smaken is dat bij fine flavour chocolade zeker het proeven en ontdekken waard.