De Superlijst ranking. Voorloper Lidl. Middenmoters Albert Heijn, Ekoplaza, Aldi, Jumbo. Achterblijvers Plus en Dirk
Er zijn 52 punten waarop supermarkten onderzocht zijn. Het percentage laat zien op hoeveel punten een supermarkt scoort.

Supermarkten doen te weinig tegen armoede

Miljoenen arbeiders en kleinschalige boeren leven in armoede. Zij produceren het voedsel dat wij in de supermarkt kopen. Maar ze verdienen zelf onvoldoende om genoeg en gezond te eten. Dit kan zo niet langer!

Supermarkten zijn een machtige schakel in de voedselketen. Daarom onderzoekt Superlijst Sociaal wat supermarkten doen voor de mensenrechten. De geselecteerde supermarkten hebben samen 80% van het marktaandeel. Het onderzoek is uitgevoerd door  Questionmark, ondersteund door Solidaridad en Oxfam Novib. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat supermarkten te weinig doen voor betere betalingen aan arbeiders en kleinschalige boeren.

Eis actie!

Sommige supermarkten zetten al stappen. Toch doen ze allemaal nog te weinig voor betere betalingen aan de mensen die bijvoorbeeld cacao, koffie en citrusvruchten telen. Teken de petitie en roep supermarkten op om een leefbaar inkomen te garanderen. Over twee jaar zal uit het volgende onderzoek blijken of ze dat hebben gedaan.

Aantal Superlijst petitie inzendingen:

7129

Teken de Superlijst petitie

Ja, ik wil dat de mensen die mijn voedsel hebben geproduceerd, genoeg verdienen om zelf genoeg en gezond eten te kunnen kopen. Daarom roep ik supermarkten op om in actie te komen voor betere inkomens voor boeren en arbeiders in de voedselketen.

Wat vragen we supermarkten?

Supermarkten zijn een machtige schakel in de voedselketen. Ze kunnen zorgen voor een eerlijkere verdeling van waarde in de ketens van hun huismerken én invloed uitoefenen op de A-merken die te weinig betalen aan boeren en arbeiders. Om te zorgen voor leefbaar loon en – inkomen voor boeren en arbeiders moeten ze:

  1. Onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren om te ontdekken waar onderbetaling voorkomt.
  2. Op basis daarvan concrete plannen maken voor verbeteringen.
  3. Samenwerken met leveranciers en hen een eerlijke prijs betalen.

We eisen dat supermarkten bij al deze stappen transparant zijn over onderzoeksresultaten, actieplannen en vorderingen.

In 2025 komt er een nieuwe Superlijst Sociaal. Dan willen we meetbare vooruitgang zien bij alle supermarkten.