Marieke Doolaard en Laura van der Kolk werken allebei aan mode en textiel bij HEMA. Marieke houdt zich bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen en Laura beheert de inkoopafdeling. Zij maakten de textielketen van HEMA duurzamer door het ambitieuze Common Framework for Responsible Purchasing Practices (CFRPP) toe te passen. Dit framework is een referentiepunt voor bedrijven die verantwoord(er) willen inkopen om betere arbeidsomstandigheden te creëren.

Eén van de elementen uit het framework is bijvoorbeeld: een meer tweezijdige dialoog. Voor verduurzaming is het belangrijk dat er gelijkwaardige gesprekken zijn tussen de producenten en inkopers.  Zodat er echt samengewerkt kan worden om de arbeidsomstandigheden te verbeteren, en er uiteindelijk duurzamere handdoeken en truien in de winkels liggen.


“De uitgangspunten van het framework zijn ambitieus, maar niet buiten bereik. Toen we het intern bespraken, kwamen we er al snel achter dat het team bij HEMA bereid was om zo ambitieus te zijn.”

– Marieke Doolaard, HEMA

Een community van voorlopers

Marieke en Laura nemen deel  aan de Learning and Implementation Community (LIC) van het CRFPP. Deze community is opgezet om allerlei mensen, merken en retailers uit de kleding- en textielketen die graag duurzamer willen produceren samen te brengen. Zo kunnen ze leren van elkaars uitdagingen en ervaringen rondom duurzame inkooppraktijken.

Verantwoord inkopen is niet nieuw voor HEMA. Er zijn al maatregelen zoals een gedragscode, kwaliteits- en sociale naleving voor leveranciers en een beleid tegen kinderarbeid. Deelname aan de LIC gaf HEMA de kans om kritisch naar het huidige beleid te kijken en te zien hoe dit kan worden verbeterd. Een framework als CFRPP toepassen is weer een ambitieuze stap boven op het beleid dat er al is. Al snel realiseerden Marieke en Laura dat ze het met enthousiasme voor duurzaamheid alleen niet zouden redden. Zelfs voor organisaties waar al bewustwording is op sociaal- en milieugebied, is dit niet makkelijk.

Voor organisaties zoals Solidaridad komt dat niet als een verrassing. In de afgelopen jaren werkten we veel aan duurzamere textielketens en hebben we veel soortgelijke initiatieven in bedrijven zien mislukken. Niet omdat ze niet wilden, maar omdat het te kleine initiatieven waren, die uiteindelijk geen hoofdzaken konden veranderen.

Verantwoord inkopen als kernelement

Bij HEMA en steeds meer andere bedrijven is er een grote wens om verantwoorde inkooppraktijken een kernelement van hun werk te maken. Maar met kleine initiatieven in verschillende teams lukt dat niet. De leiding van een organisatie is nodig om verschillende teams samen te brengen en zo te zorgen voor structurele verandering. Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten een kernonderdeel zijn van de identiteit van een organisatie. Alleen dan kan de manier waarop bedrijven zaken doen veranderen. Duurzaamheid is geen toevoeging, het maakt deel uit van de kerndoelen van deze bedrijven. Het is een prioriteit van het management.

“Uit onze bijeenkomsten werd duidelijk dat we het managementteam erbij moesten betrekken, want verandering komt door enthousiaste ambassadeurs én draagvlak vanuit het management. “

– Laura van der Kolk, HEMA

Hoe kregen twee medewerkers als Laura en Marieke het management aan hun zijde?

Hier drie essentiële tips: 

1. Ambassadeurs zijn noodzakelijk

Enthousiasme werkt aanstekelijk! Marieke en Laura hebben binnen HEMA hun enthousiasme voor verantwoorde inkooppraktijken uitgedragen richting veel collega’s. Ze werkten samen met verschillende afdelingen om steun te krijgen voor de principes van het framework. Enthousiaste ambassadeurs zoals zij zijn onmisbaar. Ze zorgen dat het onderwerp op de agenda staat en zorgen ervoor dat medewerkers en het management begrijpen wat er bereikt moet worden.

2. Zet de gevolgen en voordelen op een rijtje 

Om het management mee te krijgen, is het belangrijk om de gevolgen en voordelen duidelijk te maken. Er is goede informatie nodig over de wettelijke en financiële gevolgen en de voordelen van verantwoorde inkooppraktijken. Maar, verlies je niet in de details! 

Laura en Marieke: “We hebben geen heel boekwerk geschreven. In het begin was het gewoon een pagina met feiten, cijfers en gevolgen. We legden uit wat er zou worden beïnvloed in welke regio’s en hoe dat er in de toekomst uit zou kunnen zien. Maar we probeerden het simpel te houden.” 

Belangrijk hierbij is dat je dit doet op basis van wat je weet over je bedrijf. Wat de prioriteiten zijn, wat het wil leveren aan zijn klanten en wat het moet doen om te voldoen aan alle regelgeving. Marieke’s advies: “Begrijp wat het managementteam moet weten om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.”

3. Maak het uitvoerbaar

Het belangrijkste advies is om ervoor te zorgen dat wat je voorstelt uitvoerbaar is. Concrete actiepunten, met benodigde middelen en een tijdslijn, zijn cruciaal voor verandering. Daar kunnen medewerkers en management mee uit de voeten en concreet aan de slag.

Het framework in actie

Marieke en Laura’s werk bij HEMA laat zien hoe je enthousiasme omzet in een actieplan door het management aan boord te krijgen. “Vanaf de eerste vergadering waren we duidelijk over welke middelen nodig waren, wat de tijdlijn zou zijn en wat de verwachte resultaten waren.” Ze zorgden hiermee voor financiering en middelen voor specifieke doelen. Hierdoor is HEMA nu goed op weg om de principes van het CFRPP te implementeren.

Er zijn gesprekken met hun teams op belangrijke inkooplocaties in Bangladesh, Hong Kong en Shanghai. Ook is er een tweezijdige gedragscode voor leveranciers opgesteld. Hierin staat hoe zowel HEMA als de leveranciers elkaar kunnen respecteren, en hoe ze de verbetering van de arbeidsomstandigheden in bijvoorbeeld textielfabrieken kunnen ondersteunen. Om deze gedragscodes écht tweerichtingsverkeer te laten zijn, is sterke communicatie nodig. Een uitdaging, omdat HEMA met ongeveer 650 leveranciers werkt. Verandering kost tijd en moeite, en het vereist betrokkenheid van de besluitvormers. Maar als alle neuzen dezelfde kant op staan, is het zeker mogelijk!

Kortom: Marieke en Laura zorgden met hun interesse voor duurzaamheid dat er een helder plan kwam. Hiermee betrokken ze het management en zorgden ze ervoor dat het Common Framework for Responsible Purchasing Practices (CFRPP) een uitvoerbare prioriteit werd binnen de hele organisatie. Ze maakten van duurzaamheid een kernelement. Wij zijn geïnspireerd door Marieke en Laura, en hebben vergelijkbare verhalen in verschillende bedrijven en sectoren gezien.

Neem contact met ons op

Wil je binnen jouw werk of bedrijf aan de slag met verantwoorde inkooppraktijken? 

Onze collega’s Annemiek en Tamar kunnen je op weg helpen als het over mode of textiel gaat! 

Wil je aan de slag met verantwoorde inkooppraktijken in een andere sector? We werken ook in koffie, thee, cacao, palmolie, tropische groenten & fruit, goud, soja en suiker. Neem via info@solidaridad.nl of  030 272 0313 contact met ons op.


Annemiek Smits en Tamar Hoek in de Black Friday Signastore