Q: Wat was je motivatie om dit werk te gaan doen?

Maurice:

Ik werkte al jaren in de reclamebranche en vond het een perfect moment om over te stappen. In de steeds meer verbonden en bewuste wereld zal reclame minder belangrijk worden dan authenticiteit en transparantie. En authenticiteit bereik je door niet alleen te communiceren, maar vooral door te doen. Daarom ben ik blij nu te kunnen werken aan impactvolle textielprojecten bij Sympany, aangezien de mode-industrie de tweede grootste milieuvervuiler ter wereld is. Maar ik blijf onverminderd positief, ik heb veel vertrouwen in de mensheid. Mensen zijn goed, slim en creatief. En ze worden beter, slimmer en creatiever wanneer ze samenwerken en netwerken.

We leven nu in een tijd waarin we niet alleen buitengewoon goed verbonden zijn, maar ook een collectief bewustzijn ontwikkelen. Als gevolg daarvan worden transparantie, verantwoording en sociaal ondernemen de norm. Dat betekent dat bedrijven nu gedefinieerd worden door hun mate van integriteit. Entrepreneur Mo Ibrahim zegt het poëtisch: "Transparantie is een licht dat nu op ons allen schijnt". Transparantie en connectiviteit zijn twee katalysatoren voor bewust ondernemen.

Ik vind Sympany een authentieke, sociale onderneming die een passend antwoord kan bieden aan bedrijven die circulaire oplossingen zoeken. Het mooiste is misschien dat we niet alleen het milieu helpen door middel van kledinginzameling. Alle winsten van Sympany gaan ook nog eens naar onze charitatieve projecten waarmee we ruim 60.000 mensen per jaar helpen zelfredzaam te worden. Het project in Ethiopië in samenwerking met Solidaridad is een goed voorbeeld daarvan. Dit is een pragmatisch traject waarin de resultaten meetbaar en positief zijn. Het doel is het verbeteren van de leefomstandigheden en het vergroten van het gezinsinkomen van 30.000 gezinnen van textielwerkers door middel van een duurzame en inclusieve groei van de Ethiopische textielindustrie.

Q: Waar ben je het meest trots op?

Maurice:

Goede vraag. Het is best moeilijk om één ding te kiezen waar ik het meest trots op ben. Maar ik ben bijvoorbeeld trots op het vasthouden aan de gewoonte om 3 nieuwe vaardigheden per maand te leren. In mei waren dat 1. dagelijks mediteren 2. vlinderslag leren zwemmen en 3. leren over mogelijkheden om pure grondstoffen als nylon of katoen terug te kunnen winnen uit textiel blends.

Q: Wat is het ultieme doel van jullie innovaties?

Maurice:

Het ultieme doel van onze innovaties is om textielafval uit te roeien. En bedenk wel: innoveren is hard werken. Maar dat geeft niet, want tegelijkertijd is het ook fun. De projecten die we met Sympany starten kunnen veel vormen aannemen. Van risicovolle innovatietrajecten, gebaseerd op aannames aangaande commerciële levensvatbaarheid en effectiviteit voor het circulair recyclen van kleding en textiel, tot ondernemen met bestaande innovaties waarbij we oplossingen demonstreren. Zo gaan we bijvoorbeeld dit jaar een broek op de markt zetten in samenwerking met denim-merk Kuyichi. Door bewustzijn te creëren en efficiënt te partneren met stakeholders, kunnen we stappen zetten om onze visie te realiseren. Het textielproject in Ethiopië met Solidaridad is ook een mooie uiting van onze missie.

Q: Heeft het werk dat je doet invloed op je privéleven? Zo ja, hoe uit zich dat?

Maurice:

Qua normen en waarden zijn mijn werk en privéleven goed in balans. Mijn werk heeft in zoverre invloed dat ik beter kijk naar de samenstelling van de kleding die in de winkel hangt en bewuster kies wat ik koop. En ik probeer onze propositie Geef Goed Door te integreren in alles wat ik doe. Als we dat allemaal gaan doen kunnen we sneller balans brengen in de wereld die we delen.