Honduras

In Honduras zijn we bezig om de positie van vrouwen in de koffiesector te verbeteren. En we hebben een belangrijke mijlpaal behaald. Het Coffee Gender Policy is namelijk getekend tijdens de Specialty Coffee Expo 2022. Dankzij deze policy, wordt de belangrijke rol van vrouwen in de koffie industrie zichtbaarder, en worden er ook trainingen aangeboden om ervoor te zorgen dat vrouwen makkelijker in een leidinggevende positie kunnen komen.

Ook is afgelopen augustus het eerste schip met 100% traceerbare koffie uit Honduras verzonden! Wij vinden dat duurzame en inclusieve koffie de norm zou moeten zijn. Daarvoor is het belangrijk dat koffie traceerbaar is in de hele productieketen. Deze eerste lading volledig traceerbare koffie, in samenwerking met onze partners Cooperativa Cafetalera Capucas en Fairfood, is een belangrijke eerste stap op weg naar 100% traceerbaarheid! 

Hondurese vrouwen op bezoek bij collega’s in Colombia tijdens een training om kennis over technologie en innovaties uit te wisselen.

Indonesië

Aan de andere kant van de wereld, in Indonesië, werd gewerkt aan het verbeteren van de positie van kleinschalige theeboeren. Daarom organiseerde Business Watch Indonesia, in samenwerking met andere lokale organisaties, de Kleinschalige Theeboeren Week. Theeboeren konden hier hun producten promoten aan hotels, restaurants en cafés. Zo kregen zij de kans om hun onderhandelingspositie te verbeteren. 

Vrouwen hadden een extra belangrijke rol deze week. Als kleinschalige ondernemers helpen zij met de verkoop van duurzame thee. Daarnaast dragen zij ook bij aan de sociale verduurzaming van theeplantages. Vrouwelijke theeboeren zijn dus goed op weg om zichzelf een betere positie  in de markt en samenleving te geven!

Een presentatie tijdens de Kleinschalige Theeboeren Week

Malawi

Niet alleen in Indonesië zijn er ontwikkelingen gaande in de theesector. In Malawi vond een workshop plaats met 94 deelnemers uit 7 theeproducerende landen, georganiseerd door Solidaridad Zuid-Afrika. Tijdens de workshop bespraken de deelnemers uitdagingen in de thee-industrie, zoals klimaatverandering en de stijgende kosten van brandstof en kunstmest. Malawi’s Minister van Handel en Industrie was ook aanwezig en gaf een speech.

Er waren ook veel verschillende spelers uit de theesector, zoals producenten en arbeiders, maar ook inpakkers en handelaren. Dat bracht een gesprek op gang over wat er nodig is om inclusiviteit en duurzaamheid in de keten te bereiken.

Mark Katsonga-Phiri, Minister van Handel en Industrie van Malawi, gaf een speech tijdens de workshop

Peru

Een hoogtepunt in Peru was de presentatie van het eerste nationale beleid omtrent de ontwikkeling van kleinschalige mijnbouw. Solidaridad Latijns-Amerika moedigde kleinschalige mijnwerkers aan deel te nemen aan gesprekken en workshops over het beleid. Dankzij het nieuwe beleid wordt de positie van kleinschalige boeren, mijnwerkers, arbeiders en het maatschappelijk middenveld verbeterd. 

Het nieuwe beleid werd gepresenteerd op PERUMIN, het grootste mijnbouw evenement van Latijns-Amerika. Voor het eerst in de 35-jarige geschiedenis van dit evenement was er aandacht voor de ambachtelijke en kleinschalige mijnbouw.

De presentatie van het eerste nationale beleid op PERUMIN

Ghana

In Ghana was Solidaridad West Afrika aanwezig bij de eerste Nationale Land Conferentie om te vertellen wat we al bereikt hebben. Tijdens de conferentie vond er een belangrijk dialoog plaats tussen verschillende partijen uit de cacao-industrie. Zij spraken met elkaar over landbeheer en eigendomsrecht. De belangrijkste punten en aanbevelingen zijn na de conferentie voorgelegd aan de regering van Ghana.

Twee cacaoboeren stonden samen met Solidaridad op de Nationale Land Conferentie

Nederland

Ook in Nederland werkten we hard aan verandering. Bijvoorbeeld met de Good Clothes Fair Pay campagne waarmee we oproepen om Europese wetgeving te maken die kledingmerken verantwoordelijk maakt voor het betalen van leefbaar loon in hun productieketens. Het belangrijkste onderdeel van deze campagne is een online petitie. Ons doel is om 1 miljoen handtekeningen te verzamelen voor augustus 2023!

Tijdens de week van Black Friday konden mensen in onze pop-up Signastore in plaats van online ook hun handtekening in graffiti zetten. De campagne ging daarna online verder en loopt nog steeds. Het is geweldig om te zien hoeveel handtekeningen er worden verzameld, om zo een leefbaar loon voor textielwerkers te krijgen.

De opening van de Signastore in Utrecht